Pozyskiwanie wymagań może wydawać się ciężką pracą, chyba że masz pod ręką odpowiednie narzędzia.
W tym wpisie omówimy kilka technik pozyskiwania wymagań, które można wykorzystać podczas planowania i tworzenia oprogramowania. Zaprezentowane narzędzia pomogą Ci uczynić Twój dokument z wymaganiami bardziej przyjaznym dla czytelnika.
W żadnym wypadku techniki pozyskiwania wymagań nie są ograniczone tylko i wyłącznie do rozwoju oprogramowania. Możesz wykorzystać te narzędzia w każdym innym projekcie, aby pozyskiwanie wymagań przebiegało tak sprawnie, jak to tylko możliwe.
Czym jest pozyskiwanie wymagań
Pozyskiwanie wymagań jest kluczową częścią każdego projektu, zarówno dużego, jak i małego. Jest to niezbędne proces do zrozumienia oraz zaspokojenia potrzeb klientów.
Proces pozyskiwania wymagań obejmuje identyfikację i dokumentowanie niezbędnych wymagań klientów, użytkowników, interesariuszy itp. związanych z projektem. Wiedza ta będzie wykorzystywana do opracowywania rozwiązań w postaci produktów, usług, oprogramowania i innych.
Metody wykorzystywane do pozyskiwania tych danych mogą obejmować takie techniki jak wywiady, burze mózgów, grupy fokusowe czy kwestionariusze.
Techniki pozyskiwania wymagań dla tworzenia oprogramowania
Niżej wymienione narzędzia do pozyskiwania wymagań mogą być użyte do ułatwienia metod wymienionych powyżej lub mogą być używane samodzielnie jako techniki pozyskiwania wymagań.
Mapowanie historyjek użytkownika
Mapowanie historyjek użytkownika jest techniką używaną do identyfikacji i zrozumienia wymagań użytkowników końcowych. Pomaga to zespołom programistów nadać priorytety ich pracy w oparciu o to, co pomoże stworzyć doskonałe doświadczenie użytkownika.
Używając mapowania historyjek użytkownika, możesz nakreślić, w jaki sposób użytkownik wchodzi w interakcję z Twoim oprogramowaniem (lub produktem, usługą, stroną internetową itp.), a także, jak wygląda podróż użytkownika przez Twój produkt.
W ten sposób będziesz w stanie określić, które kroki przynoszą użytkownikom największe korzyści i nadać priorytet budowaniu funkcji, które dodadzą więcej wartości do ich doświadczeń.
Jak stworzyć mapę historyjek użytkownika
Krok 1: Zbierz funkcjonalny zespół pracowników zaangażowanych w rozwój produktu.
Krok 2: Zidentyfikuj swoich użytkowników, ich cele, potrzeby itp. za pomocą profilu klienta. Przeanalizuj zebrane dane, aby określić problemy użytkownika. Zastanów się, jak Twój produkt może rozwiązać wskazane problemy.
Krok 3: Zidentyfikuj czynności, które wykonują użytkownicy podczas korzystania z Twojego produktu. Będą to historyjki lub tematy umieszczone na górze Twojej mapy historyjek użytkownika. Możesz użyć funkcji współpracy w czasie rzeczywistym Creately, aby zachęcić zespół do wspólnej pracy nad rozbiciem tych działań na mniejsze historyjki użytkowników. Umieść te historyjki pionowo na mapie, z najważniejszymi na górze.
Krok 4: Narysuj na swojej mapie historyjki użytkownika, jak użytkownicy przechodzą przez produkt od lewej do prawej strony. Jeśli jest wielu użytkowników, utwórz różne scenariusze dla każdego z nich.
Krok 5: Podkreśl historyjki, które są ważne dla tworzenia lepszego komfortu użytkownika. Następnie zidentyfikuj zależności, wymagania techniczne, wąskie gardła, które mogą mieć wpływ na pracę, którą masz do wykonania. Przed przystąpieniem do planowania prac upewnij się, że masz przygotowane rozwiązania, które pozwolą Ci przezwyciężyć te problemy.
Szablon tworzenia historyjki użytkownika
Podobnym narzędziem, które możesz wykorzystać do określenia i analizy podróży użytkownika jest mapa podróży klienta.
Diagramy przypadków użycia
Diagramy przypadków użycia pomagają zwizualizować interakcję między użytkownikiem, a systemem. Pomaga to w skupieniu się na wymaganiach użytkownika końcowego podczas całego procesu rozwoju systemu.
Sprawdź nasz przewodnik po diagramach przypadków użycia, aby dowiedzieć się, jak go narysować.
Szablon diagramu przypadków użycia (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Diagram interakcji
Innym typem diagramu UML, który może służyć jako technika pozyskiwania wymagań, jest diagram interakcji.
Diagram interakcji ilustruje, w jaki sposób różne części systemu oddziałują na siebie, aby wykonać daną funkcję, oraz kolejność, w jakiej interakcje występują, gdy wykonywany jest dany przypadek.
Dowiedz się wszystkiego o diagramach interakcji oraz jak je narysować dzięki naszemu samouczkowi.
Szablon diagramu interakcji (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Wireframes i UI Mockup
Wireframes
Wireframes przedstawiają szkielet interfejsu strony internetowej lub aplikacji poprzez wizualizację jej nawigacji i układu. Pomaga to zrozumieć, jak aplikacja lub strona będzie działać i zidentyfikować, czy w projekcie są jakieś błędy.
Używając szablonu, takiego jak ten poniżej, możesz wraz z zespołem lepiej zrozumieć, jak działa Twój system.
Szablon wireframe (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Mockup UI
Bardziej graficzną, pełniejszą wersją wireframe jest UI mockup. Pomoże Ci on nie tylko zorientować się, jak działa Twoja aplikacja, ale także jak będzie wyglądać.
Dzięki narzędziu Creately do tworzenia mockup UI możesz dodać linki do elementów diagramu, dzięki czemu będzie można po nim nawigować, a po kliknięciu przycisku zostaniesz przeniesiony na odpowiednią stronę. Pomoże Ci to zrozumieć, jak wygląda user experience na Twojej stronie.
Szablon Mockup UI (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Mapowanie procesów i schematy blokowe
Mapowanie procesów i diagramy przepływu danych dają uproszczony obraz procesu. Niezależnie od tego, czy chcesz zmapować procesy biznesowe, przepływy użytkowników, czy zrozumieć i wyjaśnić proces pozyskiwania wymagań, mapowanie procesów i diagramy przepływu danych mogą być bardzo pomocne.
Można go użyć do
null Zrozumienia istniejącego systemu (z mapą stanu obecnego) oraz tego, jak system zmieni się po zastosowaniu rozwiązania (z mapą stanu przyszłego);
Wyjaśniania, jak stosować nowe rozwiązanie;
Tworzenia mapy zadań i kroków projektu (dodaj również dodatkowe informacje, takie jak właściciele zadań lub działy z pasami do pływania);
Zidentyfikowania luk i blokad w swoich procesach i znajdowania rozwiązań.
Oto nasz przewodnik po schematach blokowych, który pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób je rysować i używać.
Szablon mapowania procesów (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Mapy myśli
Podczas pozyskiwania wymagań często przeprowadzane są indywidualne i grupowe sesje burzy mózgów. Możesz użyć map myśli, aby uchwycić swoje pomysły, zorganizować je i skategoryzować, a następnie rozwinąć za pomocą map myśli.
Szablon mapy myśli (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Tutaj znajdziesz kilka wizualnych technik burzy mózgów, które możesz wykorzystać do szybszego generowania pomysłów.
Schemat kontekstu systemu
Diagramy kontekstowe to jedna z technik pozyskiwania wymagań dla oprogramowania, którą należy stosować na samym początku procesu.
Diagramy kontekstowe dają wysokopoziomowy obraz systemu w jego środowisku i jego interakcji z podmiotami zewnętrznymi, takimi jak użytkownicy, inne systemy itp.
Szablon diagramu kontekstowego (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Diagram hierarchii funkcji
Diagram hierarchii funkcji może być użyty do rozbicia systemu na mniejsze, prostsze części. Pomaga to w dokładnym przyjrzeniu się funkcjonowania systemu.
Poprzez rozbicie systemu lub procesu w ten sposób, będziesz w stanie łatwo zrozumieć wymagania dotyczące potrzeb.
Szablon diagramu hierarchii funkcji (Kliknij na szablon, aby go edytować online.)
Więcej technik pozyskiwania wymagań?
Wymienione techniki pozyskiwania wymagań są łatwe do odczytania, a ich wizualizacja sprawi, że Twój końcowy dokument z wymaganiami będzie czytelny i prosty do zrozumienia przez inne osoby.
Chciałbyś dodać coś do naszej listy technik pozyskiwania wymagań? Daj nam znać w komentarzach poniżej, jaka jest Twoja ulubiona.
Leave a Comment