Tworzenie aplikacji mobilnych

Aplikacje natywne w języku C++

Natywne programowanie międzyplatformowe

Udostępniaj, ponownie używaj, kompiluj, wdrażaj i debuguj kod aplikacji mobilnych dla wielu platform napisany w języku C++. Twórz projekty dla aplikacji Android Native-Activity na podstawie szablonów lub biblioteki udostępnione o wysokiej wydajności do uwzględnienia w innych rozwiązaniach. Możesz również przy minimalnym nakładzie pracy przenosić istniejący kod C++ na inne platformy mobilne. Korzystaj z technologii IntelliSense przeznaczonej dla określonej platformy, sprawdzaj poprawność kodu podczas wpisywania bez konieczności kompilowania, ustawiaj punkty przerwania, obserwuj zmienne i wdrażaj w podobny sposób aplikacje na urządzeniach (ARM, x86) i emulatorach.

Gleam. Język programowania, o którym warto wiedzieć więcej

Nie sposób pisać o języku programowania Gleam, bez wspomnienia o Erlangu, w którym jest osadzony. Erlang powstał w 1990 roku. Zaprojektował go Joe Armstrong, który tworząc Erlang, wzorował się na języku Prolong. Testowała go firma Ericsson, znana z dystrybucji popularnych w latach 90. telefonów komórkowych Sony Ericsson. Początkowa wersja Erlanga nie spełniała swojego zadania, dopiero w 1998 r. jego ostateczna wersja została udostępniona jako wolne oprogramowanie (open source). W jaki sposób Erlang wiąże się z językiem programowania Gleam? Tego dowiesz się w dalszej części artykułu.

Krótka historia Gleam.

Język Gleam jest dość prosty, ączy w sobie cechy języka obiektowego i funkcyjnego, jednocześnie programiści mówią o tym, że sporną kwestią w przypadku jego powszechnego użycia jest bezpieczeństwo. Gleam jest językiem, który obsługuje algebraiczne typy danych, moduły jako pierwszorzędne typy danych oraz mapy typu wierszowego, aby umożliwić elastyczne i liberalne interfejsy funkcyjne. Powstał jako statycznie typowany funkcjonalny języka programowania dla BEAM (BEAM jest częścią Erlang Run-Time System (ERTS), który kompiluje kod źródłowy Erlanga w kod bajtowy, który jest następnie wykonywany na BEAM).

Właściwości języka programowania Gleam

Gleam kompiluje się do Erlanga, co sprawia, że nadaje się do pisania masowo współbieżnych systemów, które wykazują odporność na błędy oraz mają dość prostą składnię. Gleam ułatwia importowanie funkcji napisanych w innych językach BEAM. KAżda biblioteka lub aplikacja napisana w Gleam może być używana przez dowolny język BEAM (Erlang, Elixir) bez spadku wydajności. Kompilator Gleam jest napisany w języku Rust, który przypomina swoją składnią C i Meta Language.

Dzięki swoim korzeniom w języku Erlang Gleam wyróżnia się: niskimi opóźnieniami, wysoką współbieżnością, aplikacjami sieciowymi, takimi jak bazy danych lub broker wiadomości. Dzięki rozbudowanemu systemowi typów statystycznych Gleam zapobiega błędom w trakcie kompilacji, na długo przed tym, zanim wykryje je użytkownik. Może także służyć jako skuteczne narzędzie do refaktoryzacji.

Jakie korporacje korzystają obecnie z Gleam?

Dzięki temu, że Gleam jest oparty na maszynie wirtualnej Erlang, korzystają z niego: Discord, Ericsson, Heroku oraz WhatsApp, które mogą świadczyć usługi o niskim globalnym opóźnieniu. Gleam został zaprojektowany w taki sposób, by w pełni wykorzystywać środowisko Erlanga bez dodatkowych kosztó własnych, dzięki czemu wszystkie programy tworzone w Gleam są tak samo wydajne i szybkie, jak ich odpowiedniki w Erlangu.

Kompatybilność z Erlangiem

Dzięki swojej kompatybilności z Erlangiem Gleam ułatwia korzystanie z kodu napisanego w innych językach BEAM, takich jak: Elixir czy LFE, dzięki czemu użytkownicy Gleam mają dostęp do szerokiej gamy darmowych bibliotek wszystkich języków BEAM. W drugą stronę – kod napisany w Gleam można łatwo odczytać w ww. językach, bez konieczności instalowania kompilatora Gleam. Przez węzły Erlanga przechodzi ogromna część światowego ruchu telefonii komórkowej, a Elixir jest wykorzystywany do wysyłania powiadomień i wiadomości przez czaty.

Ograniczenia języka programowania Gleam

Jak każdy język programowana, Gleam ma też swoje słabości. Nie działa w przeglądarce ani na urządzeniach mobilnych. Nie ma biblioteki graficznej, więc nie nadaje się do projektowania aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika. Nie posiada prawie natychmiastowego czasu rozruchu i łatwej dystrybucji natywnego pliku binarnego, tym samym nie jest najlepszy dla projektowania w nim aplikacji wiersza poleceń. Nie jest też szybki w obliczeniach, więc sprawdzi się w analizie statystycznej. Mimo to wciąż skupia wokół siebie zaangażowaną społeczność, która rozwija Gleam, próbując dostosować go do najnowocześniejszych wymagań technicznych.

Chcesz tworzyć aplikacje mobilne? To są języki, które musisz znać

Sklepy z aplikacjami mobilnymi to jeden z najbardziej dochodowych rynków dla programistów. Niezależnie od tego, czy będzie to poszukiwanie pracy w innych firmach, czy zostanie niezależnym programistą, znajomość języków programowania telefonów komórkowych otworzy nam wiele drzwi, a dodatkowo da nam doskonałą okazję do zarobienia pieniędzy na rynek. tak duży jak dla Android ou iOS.

Sposobów na to jest wiele programować aplikacje mobilne . Możemy używać natywnych języków programowania do tworzenia wszelkiego rodzaju aplikacji, uciekać się do języków webowych (bo PWA są coraz modniejsze), korzystać z programów, które pozwalają nam tworzyć aplikacje bez konieczności znajomości programowania, a nawet możemy używaj silników 3D (takich jak Unity) do tworzenia gier. Wszystko zależy od rodzaju aplikacji, jaką zamierzamy stworzyć i dla kogo będzie skierowana.

Następnie zobaczymy, które języki programowania są najważniejsze do rozpoczęcia programowania aplikacji mobilnych.

Języki programowania dla Androida

Android to najczęściej używany mobilny system operacyjny, jaki możemy znaleźć. Ten system operacyjny jest oparty na wirtualnej maszynie Java, a zatem jest głównym językiem programowania do tworzenia wszelkiego rodzaju aplikacji.

Jawa to jeden z najpopularniejszych języków programowania. Będąc językiem wieloplatformowym, bardzo łatwo jest tworzyć aplikacje dla określonej platformy i po kilku zmianach (lub bez zmian) sprawić, by działały w innych systemach operacyjnych. Problem z tym językiem polega na tym, że działa on poprzez wirtualną maszynę Javy, co często powoduje problemy z wydajnością.

Poza Javą, Android ma inne bardzo popularne języki programowania. Kotlina, na przykład to inspirowany Javą język programowania stworzony przez Google, aby zachęcić użytkowników do tworzenia aplikacji napisanych w tym języku. Zaletą tego jest to, że jest prostszy niż Java i oferuje lepszą wydajność. Niestety nie jest tak popularny, jak oczekiwał Google.

Oczywiście możemy również wykorzystać języki programowania internetowego do budowy wszelkiego rodzaju aplikacji mobilnych. Języki takie jak HTML5 lub CSS3 pomoże nam ukształtować nasze aplikacje. Te języki są używane do tworzenia PWA, aplikacji, które w ostatnich czasach zyskują na popularności i będą miały ogromne znaczenie w przyszłości.

Sieć a języki ojczyste

Progresywne aplikacje internetowe, czyli PWA, charakteryzują się tym, że są bardzo łatwe w programowaniu (programuje się je jak sieć), są bardzo małe i zawsze można je aktualizować. Ponadto bardzo łatwo jest przenieść te aplikacje do innych systemów bez konieczności nauki programowania. Aplikacje te mają jednak dość ograniczony dostęp do sprzętu urządzenia, przez co ich możliwości są bardzo ograniczone. Ponadto wymagają połączenia z Internetem, w przeciwnym razie nie otworzą się.

Decydując się na natywne języki programowania, takie jak Java, możemy maksymalnie wykorzystać sprzęt urządzenia i budować aplikacje niezależne od sieci.

JavaScript może być pośrednikiem między językami webowymi a Javą, ponieważ nie osiągając złożoności Javy, pozwala tworzyć pełniejsze aplikacje i mieć większy dostęp do sprzętu.

Programy do programowania aplikacji na Androida

Bez wątpienia najpopularniejszym IDE programistycznym dla Androida, jaki możemy znaleźć, jest: Android Studio . Jest to IDE stworzone z Eclipse (jednego z najpopularniejszych IDE dla Javy), dzięki któremu możemy maksymalnie wykorzystać nasz kod. Zawiera pomocników składni, generator interfejsów, a nawet emulator Androida do testowania naszych aplikacji i debugowania ich przed opublikowaniem.

Minimalne wymagania, aby móc programować w Android Studio to:

3 GB pamięci RAM plus dodatkowy 1 GB do korzystania z emulatora.

2 GB miejsca na dysku twardym (500 MB na IDE i 1,5 GB na SDK, emulator itp.).

Zestaw programistyczny Java (JDK).

Minimalna rozdzielczość ekranu 1280 × 800.

Możemy również programować na Androida za pomocą wielu innych programów, a nawet dowolnego Java IDE. Aby opublikować aplikacje w Sklepie Play, potrzebujemy tylko konta Google i uiszczenia opłaty w wysokości 30 euro (płatność jednorazowa), aby pobrać wszystkie aplikacje, które chcemy.

Języki programowania dla iOS

Jeśli chcemy programować aplikacje na iOS, system operacyjny Apple dla iPhone'ów, sytuacja trochę się zmienia. Najczęściej używanym językiem programowania do tworzenia aplikacji dla tego systemu operacyjnego jest Objective-C , utworzony jako nadzbiór języka C, do którego dodano obiekty.

Choć funkcjonalny i bardzo popularny, Objective-C jest dość starym i skomplikowanym językiem programowania dla tych, którzy nigdy wcześniej nie programowali. Z tego powodu Apple stworzył kolejny uniwersalny język programowania dla wszystkich swoich systemów i urządzeń: Switft.

Szybki jest językiem programowania tak kompletnym jak Objective-C, ale łatwiejszym do nauczenia. Coraz więcej aplikacji bazuje na tym języku programowania, ponieważ m.in. pozwala na łatwe tworzenie wszelkiego rodzaju aplikacji (bez względu na ich przeznaczenie) i oferuje znacznie wyższą wydajność niż aplikacje tworzone w Objective-C (w szczególności 2,6 razy wyższe ) i Pythona (8,4 razy wyższy).

Programy służące do tworzenia aplikacji na iOS

Podobnie jak w Androidzie, istnieje wiele programów, które pomagają nam programować i kształtować tworzone przez nas aplikacje na iOS. Jednak większość z nich musi przejść XKod, Kompilator Apple dla aplikacji na iOS, który jest dostępny tylko dla macOS.

Minimalne wymagania, aby móc korzystać z Xcode to w zasadzie dowolny MacBook, Mac Pro lub iMac z 2 GB pamięci RAM. Jeśli uruchomimy go na maszynie wirtualnej z VMware lub VirtualBox, będziemy potrzebować dość mocnego procesora i podobnej konfiguracji do tych komputerów.

Dlatego programowanie na iOS ma dwie główne wady. Pierwszym jest to, że potrzebujemy Maca, aby móc kompilować aplikacje, a drugim, że za publikację w App Store trzeba zapłacić 100 euro rocznie. Jeśli przestaniemy im płacić, zablokują nasze konto.

Zaplanuj gry mobilne

Jeśli chodzi o tworzenie gier mobilnych, możliwości jest kilka. Oczywiście główne języki obu systemów operacyjnych (Java dla Androida, jak Objective-C i Swift dla iOS) mają biblioteki graficzne do tworzenia gier. Jednak zaprogramowanie gry od podstaw w tych językach nie jest tak naprawdę łatwym zadaniem.

Jeśli to, czego szukamy, to programowanie gry na Androida lub iOS, najlepiej skorzystać ze specjalistycznych aplikacji i silników. RPG Maker na przykład może być świetną opcją do tego zadania. Ten program opiera się na skryptach zaprogramowanych w różnych językach, aby kształtować gry. Twórca gier to kolejna prosta i potężna opcja do tworzenia gier na telefony komórkowe i inne platformy. Ten program ma również własny język programowania oparty na skryptach.

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment