Czy warto uczyć dzieci programowania? Odpowiedź na to pytanie jest dość oczywista. Nauka programowania to nie tylko kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia i zadaniowego podejścia do stawianych problemów, to przede wszystkim rozwijanie szeroko rozumianych miękkich kompetencji, ze szczególnym naciskiem na kompetencje społeczne. Praca zespołowa, budowanie relacji w grupie, wspólne szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań, umiejętność dyskusji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach to uniwersalne umiejętności, które bedą potrzebne dzieciom niezależnie od tego, w jakim zawodzie przyjdzie im kiedyś pracować.
Jak uczyć dzieci programowania?
Metodycznie, ciekawie, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości rozwojowych…w ruchu, poprzez zabawę, wykorzystując różne dostępne narzędzia programistyczne…czyli tak, jak w Klubach Młodego Programisty. Zanim instruktorzy podjęli się prowadzenia klubów zostali do tego profesjonalnie przygotowani: przeszli szkolenie przygotowane przez Ministerstwo Cyfryzacji, oraz otrzymali materiały dydaktyczne w formie pakietów scenariuszy zajęć warsztatowych.
Czym są właściwie Kluby Młodego Programisty…
Kluby Młodego Programisty to element realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy Nask projektu Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych. To punkty warsztatowe, w których dzieci i młodzież mają szansę uczyć się programowania w odpowiednio zaaranżowanej przestrzeni, z wykorzystaniem różnego rodzaju narzędzi do nauki programowania (mat do kodowania z zestawem krążków, robotów edukacyjnych: Ozobot Evo i Edison, tabletów, klocków), pod okiem wykwalifikowanej kadry. Jedna seria warsztatów to 10 jednogodzinnych spotkań. Warsztaty odbywają się w dwóch grupach wiekowych: 1-3 oraz 4-6 szkoły podstawowej. Dla każdej grupy zaplanowano kilkanaście cykli warsztatów. To co ważne uczniowie biorą udział w warsztatach wspólnie z rodzicami, co powinno pozytywnie wpłynąć na kontynuację aktywności okołoprogramistycznych również w domach. Rodzice mają szansę zobaczyć jak odpowiedzialnie i z korzyścią dla dziecka można wykorzystywać nowoczesne technologie. To szansa na „odczarowanie” słowa programowanie, pokazanie, że wiele aktywności można wykonać wspólnie z dzieckiem, że warto rozwijać logiczne myślenie, że nie jest to wcale takie trudne.
Punkty warsztatowe działają w: Siedlcach, Nysie, Lubinie, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Żorach, Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie.
Zajęcia są w pełni bezpłatne.
Więcej informacji oraz kwestionariusz zapisów można znaleźć na stronie: Klub Młodego Programisty
Leave a Comment