Mirosław Stanek Pierwsze kroki Środowisko pracy Tutoriale

Jeżeli dopiero zaczynamy naszą przygodę z programowaniem w systemie Android, pierwszą rzeczą jaką powinniśmy się zająć jest przygotowanie środowiska pracy. W tym artykule skupimy się na zbudowaniu naszego miejsca pracy w systemie Windows 7.

Przygotowania

Wymagania systemowe

Jedynym istotnym elementem w tym punkcie jest posiadanie środowiska Java Development Kit (JDK), które umożliwi nam programowanie w języku Java. Można je ściągnąć z oficjalnej strony Oracle (link).

Uwaga – pamiętajmy, że do programowania w Javie nie wystarczy nam JRE, które jest jedynie środowiskiem uruchomieniowym.

Android SDK

Kolejnym elementem, który należy zainstalować jest Android SDK. Ściągniemy go z oficjalnej strony przeznaczonej dla programistów systemu Android (link). Dla systemu Windows przygotowane zostały dwa pliki. Paczka .zip oraz instalator Pomimo tego, że polecany jest ten drugi, my skupimy się na instalacji środowiska z paczki .zip.

Instalacja SDK

Instalacja sprowadza się do wypakowania w wybrane przez nas miejsce wszystkich plików zawartych w paczce. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że będzie to F:devandroid-sdk-windows . Dla wygody w przyszłości, należy jeszcze dodać katalog platform-tools do zmiennej środowiskowej Path. W przypadku naszego założenia będzie to ścieżka: F:devandroid-sdk-windowsplatform-tools .

Wybór platformy oraz innych komponentów SDK

Aby móc tworzyć aplikacje powinniśmy zdecydować dla jakich wersji systemu chcemy to robić. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy zainstalowali większą ilość wersji, ponieważ ostatecznego wyboru będziemy dokonywać dopiero w momencie tworzenia oprogramowania. Aby nieco ułatwić ten wybór, powinniśmy zapoznać się z wykresem przedstawiającym z jakich wersji systemu korzysta najwięcej urządzeń (link).

Przy okazji wybierania wersji, w tym momencie możemy doinstalować kilka innych narzędzi, które będą pomocne przy tworzeniu naszych aplikacji.

W folderu, do którego wypakowaliśmy nasze SDK otwieramy SDK . W zakładce Installed packages możemy znaleźć aktualnie zainstalowane komponenty. My natomiast przejdziemy do zakładki Available packages, gdzie możemy zdecydować jakie komponenty powinniśmy zainstalować. W momencie pisania tego artykułu znajdują się tam dwie kategorie: Android Repository – repozytorium, z którego pobierzemy te najważniejsze elementy:

Android SDK Platform-tools – zbiór narzędzi wspomagających pracę z SDK,

– zbiór narzędzi wspomagających pracę z SDK, Dokumentacja,

SDK dla różnych wersji systemu,

Przykłady aplikacji dla konkretnych wersji systemu,

Android Compatibility package – zbiór bibliotek kompatybilności wstecznej, które przeznaczone są dla aplikacji pisanych pod system Android 3.0 (i następnych). Pozwalają one na uruchamianie tych programów w starszych wersjach systemu (Android 2.*)

Third party Add-ons – tu znajdziemy kilka opcjonalnych elementów, które możemy doinstalować do naszego SDK. Dostarczają one przede wszystkim API do specyficznych urządzeń różnych producentów (np. API dla tabletu GalaxyTab od Samsunga). To czym powinniśmy się zainteresować na pewno, to zakładka Google Inc. Znajdują się tam bowiem elementy API dostarczonych od Google (np. do obsługi GoogleMaps), sterowniki USB potrzebne na wypadek gdybyśmy chcieli testować nasze aplikacje na prawdziwym urządzeniu czy komponenty potrzebne do publikowania naszych aplikacji w Android Markecie.

Do instalacji polecam zaznaczyć wszystkie elementy Android Repository oraz całą paczkę Google Inc. z Third party Add-ons (i, jeżeli tylko posiadamy specyficzne urządzenie do którego dostępne jest dodatkowe API, również paczką tej firmy).

Klikamy Install Selected, po czym akceptujemy wszystkie opisy i licencje i klikamy Install. W tym momencie powinno nam się ukazać okienko informujące o postępie instalacji/ściągania plików z sieci.

IDE

Kolejnym niezbędnym narzędziem jest edytor (a w zasadzie całe środowisko programistyczne), w którym będziemy tworzyć nasze aplikacje. W tym wypadku mamy dużą dowolność, bowiem większość znanych edytorów wspiera Androida. Nasze aplikacje możemy pisać m.in. w NetBeans, IntelliJ IDEA czy Eclipse.

Instalacja Eclipse 3.7 Indigo

W niniejszym artykule zajmiemy się ostatnim z wymienionych edytorów. Jest on bowiem polecany i wspierany przez Google.

Instalacja Eclipse sprowadza się do pobrania edytora z oficjalnej strony (link), najlepiej w wersji Eclipse IDE for Java Developers, i wypakowania go w wybranym przez nas miejscu.

Instalacja wtyczki ADT dla Eclipse

Android Development Tools jest wtyczką do Eclipse rozszerzającą go o narzędzia takie jak edytor UI, szablony projektów Android, debuger oraz wiele innych, które pomogą rozwijać Androidowe aplikacje. Oto przebieg instalacji ADT:

Po uruchomieniu Eclipse otwieramy Help -> Install new software… W otwartym oknie klikamy przycisk Add i wypełniamy pola Name (dowolna nazwa repozytorium) oraz Location (adres repozytorium – ). Na liście powinna ukazać się pozycja Developer Tools, którą należy zaznaczyć i kliknąć Next. Następnie zobaczymy kilka intuicyjnych okien, które doprowadzą nas do końca instalacji. Podczas ściągania potrzebnych komponentów możemy otrzymać ostrzeżenie o instalacji niepodpisanego oprogramowania, które powinniśmy zaakceptować. Po instalacji Eclipse powinien zostać uruchomiony ponownie.

Teraz pozostało tylko wskazać wtyczce ADT gdzie zainstalowaliśmy lub wypakowaliśmy Android SDK.

W Eclipse wchodzimy do Window -> Preferences. Wybieramy zakładkę Android i uzupełniamy SDK Location. Po kliknięciu Apply powinniśmy zobaczyć listę dostępnych wersji systemu. Klikamy OK, co jest ostatnim krokiem instalacji ADT.

Urządzenie

Ostatnią rzeczą, której będziemy potrzebować do rozpoczęcia pracy jest urządzenie, na którym będziemy testować nasze aplikacje. W tym wypadku możliwe są dwie opcje:

Android Virtual Device ( AVD ) – wirtualne urządzenie z systemem Android, uruchamiane na naszym komputerze,

( ) – wirtualne urządzenie z systemem Android, uruchamiane na naszym komputerze, Prawdziwe urządzenie z systemem Android

Oto krótki opis konfiguracji każdego z nich:

Android Virtual Device (AVD)

Uruchamiamy Android SDK Manager (ten sam, w którym instalowaliśmy komponenty naszego SDK). Teraz można go odpalić z poziomu Eclipse (Window -> Android SDK and AVD Manager lub klikając na ikonę: ). W zakładce Virtual Devices klikamy New, po czym powinien nam się ukazać kreator naszego wirtualnego urządzenia. Pola które powinniśmy wypełnić to:

Name – nazwa urządzenia (dowolna)

– nazwa urządzenia (dowolna) Target - wersja systemu, jaki ma posiadać nasz emulator (dostępne są tylko te, które zainstalowaliśmy w naszym SDK).

- wersja systemu, jaki ma posiadać nasz emulator (dostępne są tylko te, które zainstalowaliśmy w naszym SDK). SD Card – opcjonalna wielkość karty pamięci zamontowanej w naszym emulatorze.

– opcjonalna wielkość karty pamięci zamontowanej w naszym emulatorze. Snapshot – pozwala na wykonywanie snapshotów, wzorem prawdziwych maszyn wirtualnych. Wykorzystanie tej opcji pozwala przyspieszyć uruchamianie naszego AVD, jednak potrafi sprawiać niewielkie problemy – np. gdy wczytujemy nasz snapshot będąc podłączonym do innej sieci niż podczas zapisywania (np. inny punkt dostępowy WiFi).

– pozwala na wykonywanie snapshotów, wzorem prawdziwych maszyn wirtualnych. Wykorzystanie tej opcji pozwala przyspieszyć uruchamianie naszego AVD, jednak potrafi sprawiać niewielkie problemy – np. gdy wczytujemy nasz snapshot będąc podłączonym do innej sieci niż podczas zapisywania (np. inny punkt dostępowy WiFi). Skin – rozdzielczość naszego urządzenia,

– rozdzielczość naszego urządzenia, Hardware – dodatkowe komponenty, które wejdą w skład naszego urządzenia.

Kiedy skonfigurujemy urządzenie według własnego uznania, klikamy Create AVD i w tym momencie na liście urządzeń wirtualnych powinien ukazać się nasz nowy emulator.

Jeżeli chcemy odpalić nasze urządzenie jeszcze przed napisaniem jakiejś aplikacji, wystarczy, że zaznaczymy je na liście i klikniemy przycisk Start.

Uwaga dla niecierpliwych – urządzenie potrzebuje dłuższego czasu na to by się uruchomić, zatem bądźcie cierpliwi. Na pocieszenie powiem tyle, że podczas tworzenia aplikacji wystarczy, że uruchomimy je tylko raz. Każdy następny deploy naszego programu możemy przeprowadzać na uruchomionym emulatorze.

Urządzenie systemem Android

Instalacja urządzenia sprowadza się do zainstalowania sterowników adb do naszego urządzenia. Jeżeli mamy szczęście (czyli w większości przypadków ), sterowniki znajdują się w folderze naszego SDK, w android-sdk-windowsusb_driver . Jeżeli jednak zdarzy się, że nasze urządzenie nie jest obsługiwane przez te sterowniki, możemy szukać ich u konkretnych producentów (link).

Oprócz instalacji sterownika ADB należy jeszcze w naszym urządzeniu uruchomić tryb debugowania (najczęściej Ustawienia -> Aplikacje -> Dla programistów -> Debugowanie USB).

Jeżeli prawidłowo zainstalowaliśmy i skonfigurowaliśmy nasze urządzenie, powinniśmy móc je podejrzeć za pomocą linii komend, wpisując adb devices (lub, jeżeli nie skonfigurowaliśmy zmiennej środowiskowej Path, adb znajduje się w folderze android-sdk-windowsplatform-tools). Wynik w moim przypadku (podłączone HTC Hero oraz Samsung GalaxyTab):

PS C:Usersfroger_mcs> adb devices List of devices attached HT99HL906991 device 3431866D0A4B00EC device

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment