Programowanie to oparta na logicznym myśleniu umiejętność tworzenia aplikacji, gier czy usług internetowych. Pozwala sprawić, by to, co nas otacza, działało tak, jak chcemy. Aby zacząć uczyć się programować, warto na początek zapoznać się z programami przedstawionymi w tym zestawieniu. Pomogą one wyćwiczyć logiczne myślenie i pokażą, na czym polega kodowanie. To dobry wstęp do programowania – nie tylko dla dzieci.

Scratch Desktop

Scratch to najpopularniejsze narzędzie do nauki programowania wykorzystywane na całym świecie. Pozwala poznawać podstawowe zagadnienia programistyczne w praktyce, podczas tworzenia włas­nych gier. Ogromną zaletą aplikacji jest sposób, w jaki tworzy się w Scratchu skrypty – powstają one z puzzli nazywanych blokami. Skrypty przypisuje się do duszków, czyli obiektów czy postaci, jakie pojawiają się w grach.

Grafiki dla nich możemy wczytywać ze źródeł zewnętrznych, ale możemy też tworzyć je i edytować bezpośrednio w aplikacji we wbudowanym edytorze. Dodajemy je w zakładce Kostiumy, są one przypisywane do aktualnie zaznaczonego duszka. Zestawy grafik można wykorzystać na przykład do animacji ruchu duszka.

Tynker

Tynker to portal pozwalający na rozwiązywanie programistycznych zadań o różnych poziomach zaawansowania. Może dostarczać edukacyjnej rozrywki osobom początkującym i tym, które mają już pewną wiedzę na ten temat. Już na początku możemy nie tylko określić nasz poziom zaawansowania, ale też wybrać interesującą tematykę.

Programistyczne zadania rozwiązujemy w różnych światach, a serwis rekomenduje nam te, które pasują do naszych zainteresowań. Zadania dla początkujących polegają na układaniu skryptów z puzzli – tak by awatar, którego dotyczy zadanie, wykonał wymaganą czynność w określony sposób.

Kwietniowy numer Komputer Świata A w nim kody bonusowe: prezenty o wartości 80 zł w grze online Margonem oraz 50 zł na wypożyczanie filmów ze specjalnego katalogu w VOD CHILI, a także DVD z najlepszymi narzędziami do grafiki i zdjęć. Komputer Świat 5/2020 jest dostępny w kioskach oraz na ksplus.pl (e-wydanie) i Literia.pl (wydanie papierowe). Foto: Komputer Świat

MIT App Inventor

App Inventor to aplikacja działająca w przeglądarce internetowej. Pozwala na tworzenie gier i programów na urządzenia z systemem Android. W aplikacji pracujemy na dwóch warstwach – na jednej projektujemy wygląd, a na drugiej programujemy działania. Na tej pierwszej budujemy okno aplikacji, korzystając z palety komponentów.

Komponenty to zdefiniowane, gotowe elementy zarówno graficzne (jak przyciski, pola tekstowe), jak i niewidoczne (jak dyktafon, rozpoznawanie mowy, licznik czasu). Każdy dodany do projektu komponent daje nam możliwość skorzystania z dodatkowych bloków, bo tworzenie skryptów w App Inventorze odbywa się poprzez układanie ich z puzzli – komponenty same w sobie są dodatkowymi kategoriami.

GDevelop

GDevelop 5 to program, który nie wymaga od użytkowników zaawansowanej znajomości języków programowania. Skrypty układa się w nim w formie zdarzeń , które są przedstawione w postaci tekstowej. Zdarzenia zbudowane są z połączeń warunków i akcji. Akcje określają, co ma się wydarzyć, a warunki – kiedy to ma nastąpić. Zarówno akcje, jak i warunki wybieramy z gotowego zestawienia opcji podzielonych na kategorie tematyczne.

Świat gry możemy przedstawić w grafice dwuwymiarowej. Warstwa wyglądu gry jest oddzielona od warstwy działania. Wygląd sceny układamy, umieszczając na scenie obiekty. Obiekty mogą mieć różne typy. Te graficzne możemy tworzyć w GDevelop poprzez wbudowany w aplikację program graficzny Piskel Editor. Program GDevelop można wykorzystać do tworzenia programów na rozmaite platformy – gotowy projekt możemy wyeksportować do wielu formatów.

Kodu Game Lab

Kodu Game Lab to narzędzie Microsoftu pozwalające na tworzenie gier z grafiką 3D. Program może być wykorzystywany nawet przez dzieci, które dopiero uczą się czytać i pisać, ponieważ jego obsługa w dużej mierze opiera się na obrazkach. Stworzenie w nim pierwszej gry nie wymaga wiele czasu. Choć możliwości programistyczne nie są rozbudowane, na uwagę zasługuje łatwość budowania trójwymiarowego świata. Wystarczy z dolnego menu wybrać ikonę pędzla.

W miejscu kursora, gdy będziemy poruszać nim nad mapą świata, pojawi się migoczący kwadrat. Gdy klikniemy, zaczniemy malować podłoże.

Klikając na kolorowe sześciany obok pędzla, otworzymy pasek wyboru koloru podłoża. Podłoże można podnosić, opuszczać, wypełniać wodą. W tak stworzonym świecie można umieszczać obiekty – aktywujemy opcję Dodaj i programuj obiekty, klikamy na scenę tam, gdzie ma pojawić się obiekt, i wybieramy go z okna.

Więcej testów i poradników znajdziesz w najnowszych numerach Komputer Świata i Niezbędnika:

Kup nowy numer Komputer Świata w wersji elektronicznej (8,90 zł) lub papierowej (9,90 zł)

Kup nowy numer Niezbędnika w wersji elektronicznej (8,90 zł) lub papierowej (9,99 zł)

Nie chcesz przegapić nowych numerów? Zamów prenumeratę papierową lub e-prenumeratę

Komputer Świat 5/2020 Artykuł pochodzi z Komputer Świata 5/2020. Więcej programów i poradników znajdziesz w e-wydaniu magazynu dostępnym w serwisie ksplus.pl. Wersję papierową Komputer Świata można zamówić na Literia.pl. Foto: Komputer Świat

Przeczytaj także: Kod do gry Margonem o wartości 80 zł dla czytelników Komputer Świata

Zobacz, jak działają i czym są czarne skrzynki:

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment