Off-line i on-line, czyli różne metody programowania robotów przemysłowych

Wirtualne środowiska programistyczne

Aby prace programistyczne były jak najbardziej efektywne (szybkie, a jednocześnie obarczone jak najniższym ryzykiem popełnienia błędu) producenci robotów udostępniają wirtualne środowiska programowania robotów przemysłowych. Są to aplikacje, które umożliwiają nie tylko zaprogramowanie określonych czynności robota, ale również przeprowadzenie symulacji ich pracy w trybie off-line. Przy użyciu tego typu środowisk pracy możliwe jest np. zaprogramowanie trajektorii ruchu robota, kontrola orientacji chwytaków, tworzenie programów sterujących, rozmieszczenie gniazd roboczych na linii produkcyjnej czy też zaplanowanie współpracy pomiędzy robotami w jednym gnieździe.

Środowiska i języki programowania robotów wybranych producentów robotów przemysłowych Producent robotów Środowisko Język programowania ABB RobotStudio Rapid Comau Robo.Sim Pro PDL2 Fanuc Robotics Roboguide Karel Kuka Roboter Kuka.Sim Pro KRL Mitsubishi Robotics Melfa Works Melfa-Basic Stäubli Robotics Stäubli Robotics Suite VAL3 Universal Robots PolyScope URScript Yaskawa-Motoman MotoSim EG-VRC Inform Źródło: Środowiska programowania robotów, PWN, Warszawa 2017

Fanuc Roboguide to symulator robota, który umożliwia symulację jego ruchów i poleceń, co znacznie skraca czas tworzenia nowych konfiguracji. Aby wpływ na produkcję był minimalny, cele można projektować, testować i modyfikować całkowicie w trybie off-line. Aby skrócić czas modelowania 3D, można importować modele części z komputera jako dane CAD. Bogata biblioteka oprogramowania do symulacji robota umożliwia użytkownikowi także wybieranie i modyfikowanie części i wymiarów stosownie do potrzeb.

Oprogramowanie do symulacji i programowania ABB RobotStudio pozwala na programowanie pracy robota na komputerze, np. w biurze, bez potrzeby wyłączania produkcji. RobotStudio jest zbudowany na podstawie VirtualController firmy ABB, dokładnej kopii rzeczywistego oprogramowania, na którym działają roboty produkcyjne. Pozwala to na przeprowadzanie bardzo realistycznej symulacji, wykorzystując programy robota i pliki konfiguracyjne, identyczne z tymi znajdującymi się w fabryce.

Mitsubishi Melfa Works jest wydajnym narzędziem, umożliwiającym trójwymiarową symulację zrobotyzowanych stanowisk produkcyjnych wyposażonych w roboty firmy Mitsubishi Electric. Jest dodatkiem do środowiska SOLIDWORKS (inżynierowie chcący go używać muszą się w niego zaopatrzyć), pozwala więc na wykorzystanie wszystkich zaawansowanych funkcji tego nowoczesnego, trójwymiarowego pakietu CAD, łącznie z zasobami jego bibliotek – m.in. chwytaków, czujników i transporterów.

Oprogramowanie narzędziowe Stäubli Robotics Suite umożliwia tworzenie, edytowanie, uruchamianie i testowanie programu, transfer programu pomiędzy sterownikiem robota i środowiskiem SRS, symulacje pracy modelu robota w środowisku graficznym. Wprowadzenie nowego projektu realizuje się poprzez nadanie mu nazwy własnej i zapis na dysku komputera oraz wybranie typu manipulatora i sterownika.

Wszechstronne oprogramowanie Yaskawa-Motoman MotoSim EG-VRC umożliwia tworzenie bardzo dokładnej symulacji 3D cel zrobotyzowanych oraz symulacji zaawansowanych możliwości sterowania robotami oraz pozycjonerami. Tworzone w ten sposób oprogramowanie mogą być ładowane bezpośrednio do kontrolera. MotoSim EG-VRC umożliwia wykorzystywanie bibliotek Yaskawa-Motoman lub własnych.

Akademia Uczymy Dzieci Programować

W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W propozycjach aktywności przygotowanych przez autorkę programu zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, kodować wyłącznie offline lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i sprzętu komputerowego. Zaproponowane przez nas scenariusze sprawdzą się zarówno w przypadku edukacji realizowanej stacjonarnie, jak i zdalnie. Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.

Przebieg programu:

Program trwa od 01.02.2022 roku do 17.06.2022 roku. Uczestnicy realizują zgodnie z harmonogramem programu zaproponowane zadania (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swoich podopiecznych, swoich własnych i placówki, w której realizują program). Po zrealizowaniu danego zadania mogą udostępnić relacje z zajęć (nie jest to obowiązkowe) w formie komentarzy pod przygotowanymi do tego postami na grupach Facebook: Uczymy dzieci programować, Kodowanie na dywanie.

Po zakończeniu IX edycji programu nauczyciel uczestniczący w programie otrzymuje certyfikat, a dzieci otrzymują dyplomy. Jeśli w danej placówce w programie bierze udział więcej niż jedna grupa/klasa, to każdy z nauczycieli zgłasza się do programu osobno.

Program może być realizowany w formie ścieżki podstawowej (nowe materiały udostępniane raz w tygodniu) lub w formie ścieżki „kształtowanie kompetencji kluczowych” albo „kształtowanie kompetencji społecznych” (materiały z poprzednich edycji, w całości udostępnione na stronie programu).

Tematyka zajęć w ścieżce podstawowej wpisuje się w program realizowany zarówno w przedszkolu, jak i w edukacji wczesnoszkolnej. W przygotowanych na potrzeby programu scenariuszach autorka uwzględniła kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2021/2022. Każde zadanie udostępnione zostanie w formie 4 scenariuszy (uczestnik wybiera jeden, który będzie dla niego najbardziej odpowiedni). Pierwszy rodzaj scenariuszy, to aktywności offline, opracowane z wykorzystaniem maty „Kodowanie na dywanie”. Te scenariusze mogą być zrealizowany również na bazie załączonych do nich materiałów dodatkowych. Drugi typ scenariuszy, to scenariusze uwzględniające wykorzystanie TiK. Te scenariusze idealnie sprawdzą się też w przypadku edukacji zdalnej. Większość przygotowanych do nich materiałów opiera się na aplikacji genial.ly, niektóre na aplikacji Scratch Junior. Trzeci i czwarty rodzaj scenariuszy, to aktywności z wykorzystaniem robotów edukacyjnych.

Tematy cotygodniowych zadań:

Luty:

Urządzenia techniczne - z rozwagą i bezpiecznie

Zakodowane cztery żywioły

W krainie śniegu, w krainie lodu

Zakodowane baśnie, bajki i bajeczki

Marzec:

Zakodowane przysłowia

Czekamy na wiosnę

Zwierzęta egzotyczne

Zwierzęta z naszych pól i lasów

Kwiecień:

Wiosenne powroty

Pisanki, kraszanki, jajka malowane...kodujemy, kategoryzujemy obiekty

Wiosenne porządki

Zakodowany ekolog

Maj:

Zakodowane regiony Polski

Kochamy Polskę

Kochana mamo, kochany tato

Majowa łąka pełna logicznych zagadek

Czerwiec:

Jesteśmy różni, jesteśmy wspaniali

Czekamy na lato

Nasze zakodowane wakacyjne plany

Zajęcia z dziećmi prowadzone przez koordynatorów programu

W IX edycji programu Uczymy dzieci programować, poza scenariuszami zajęć i materiałami dodatkowymi, nauczyciele otrzymają filmy, które będą przygotowane specjalnie dla dzieci. Każdy film, to 20-40 minutowe zajęcia, przygotowane z okazji szczególnego dnia przypadającego w danym miesiącu. Każdy film przygotowany będzie w dwóch wersjach: dla dzieci w wieku przedszkolnym i dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Link do filmu plus propozycje aktywności dodatkowych, tematycznie nawiązujących do tematyki poruszanej w filmie otrzymają mailowo nauczyciele zarejestrowani w programie. Filmy nie będą ogólnie dostępne.

Tematy filmów:

Luty - Walentynki (14.12)

Marzec - Dzień matematyki (12.03)

Kwiecień - Dzień ziemi (22.04)

Maj - Dzień kosmosu (21.05)

Czerwiec - Dzień dziecka (01.06)

Visual Studio Live Share: narzędzie umożliwiające współpracę nad kodem w czasie rzeczywistym

Korzystanie ze współpracy w czasie rzeczywistym na potrzeby parowania, przeglądów kodu, rozmów technicznych, szkoleń typu bootcamp i nie tylko

Największą zaletą rozszerzenia Live Share jest wszechstronność. Minęły już dni, gdy do współpracy i przełączania kontekstu używano wielu narzędzi. Rozszerzenie Live Share nie tylko obsługuje wiele przypadków użycia, ale obejmuje również model rozszerzalności, który pozwala na dodawanie do niego własnego dostosowania.

Poznaj wszystkie przypadki użycia i rozszerzalność funkcji Live Share

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment